ZAJĘCIA OTWARTE DLA RODZICÓW DZIECI KLASY I - I semestr
Temat zajęć: Rozpoznajemy i nazywamy uczucia.
Cele ogólne: • Prezentacja wiadomości i umiejętności uczniów • Nabywanie kompetencji komunikowania się w języku pozawerbalnym
Uczeń w zakresie niezbędnej wiedzy: • Rozszerza słownictwo o nazwy uczuć • Dokonuje analizy słuchowej i wzrokowej wyrazów • Zna litery alfabetu • Zna własności działań
Uczeń w zakresie nabywania umiejętności: • Dobiera słowa do danego rodzaju wypowiedzi • Słucha uważnie i stara się zrozumieć przekaz informacji • Czyta głośno, płynnie krótkie teksty • Poprawnie odtwarza kształty liter i połączeń • Pisze poprawnie przekształcony tekst ( rozsypani wyrazowe) • Odczytuje i wyraża uczucia za pomocą mimiki twarzy, ruchu • Umie dodawać i odejmować w zakresie 10 • Myśli logicznie – klasyfikuje, wnioskuje • Myśli twórczo – rozwija płynność i giętkość myślenia
Uczeń w zakresie kreowania postaw: • Jest odpowiedzialny za to, co mówi – mówi prawdę • Śmiało wypowiada swoje myśli, odczucia • Koncentruje się na zadaniu • Różnicuje pozytywne i negatywne emocje • Wytrwale pokonuje trudności
Metody: aktywizujące –kosz i walizeczka, niedokończonych zdań, zabawa dydaktyczna, problemowe
Formy: zbiorowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana,.
Środki dydaktyczne: ilustracja czarownicy Mikstry, ilustracje uczuć, rozsypania wyrazowa, karty pracy, działania matematyczne na tablicę z nazwami uczuć na odwrocie, wierszyki, znaczki za aktywność
Przebieg zajęcia.
1. Wstęp – zabawa na pobudzenie myślenia: Naprzemienne dotykanie palcami stopy, potem łokciem stopy. Następnie dotykanie stopy ręką w tył, naprzemienne w tył.
2. Odczytywanie tekstu przez uczniów. • Na tablicy ilustracja czarownicy Mikstry oraz tekst: „Kim ja jestem zgadnij sam Jakie imię mam” • Nauczyciel informuje dzieci, że Mikstra przyniosła ze sobą różne zagadki zapisane na ponumerowanych kolejno kółkach.
• Uczniowie odczytują polecenie 1. „ Dostaniecie karteczki z literkami. Wykreślcie dwuznaki i głoski miękkie. Odczytajcie moje imię. (MIKSTRA) M sz ń i rz ś k ch dz s ź t ć r cz a
3. Odczytanie przez ucznia tekstu polecenia 2. „Skąd przybyłam do was mili pomyśl, ułóż w jednej chwili i odczytaj zdania te to nie trudne, wysil się”
Uczniowie otrzymują rozsypanki wyrazowe:
I poziom
z dalekiej Przybyłam uczuć. do was krainy
II poziom – uczniowie słabiej czytający do was Przybyłam uczuć. z krainy
Wklejają rozsypanki do zeszytu, układają poprawne zdanie, piszą je i dają rodzicom do sprawdzenia.
Czytają głośno swoje zdania.
4. Odczytanie przez ucznia polecenia nr 3. „Uwarzyłam w garnku z rury bardzo dużo cud mikstury. Bo ja Mikstra mówię wam Coś dziwnego dla was mam.”
Obliczcie dodawania i dobierzcie do nich działania odwrotne. Na odwrocie każdej pary znajdziesz rozwiązanie. 2+5= 7-5= 7+3= 8-2= 6+2= 10-3= 4+5= 12-2= 10+1= 9-5= 10+2= 11-1=
Rozwiązania to nazwy uczuć: strach, ra -dość, gniew, spo -kój, szczę -ście, złość, wstyd, smu - tek
5. Próba nadania nazwy odgadniętym wyrazom w odpowiedzi na pytanie: „Co dodała do swojej mikstury czarownica?’ ( uczucia)
6. Odczytanie przez ucznia tekstu nr 4. – kosz i walizeczka „ Do kosza włóżcie te uczucia bardzo złe, a dobre i lubiane do walizki niech będą zapakowane”
rysunek kosza rysunek walizeczki
strach smutek złość gniew radość spokój szczęście wstyd
Uczniowie umieszczają w koszu nazwy uczuć złych, w walizce uczuć dobrych.
Dopasowują odpowiednie rysunki twarzy wyrażające uczucia
7. Próby pokazania mimiką i ruchem uczuć - zabawa
8. Próba dokończenia zdań rozpoczętych przez nauczyciela • Czuję się smutny, gdy…….. • Czuję się szczęśliwy, gdy……………. • Boję się, gdy………………… • Jest mi wstyd, gdy……………… • Jestem rozgniewany, gdy…………………..
9. Odczytanie przez ucznia tekstu nr 5
„Uczucia dobre siły dodają i w życiu nam pomagają, mieć dużo przyjaciół i być lubianym do każdej zabawy być zapraszanym.”
10. Dzieci dostają kółeczka i rysują buźkę, która pokazuje jego aktualne uczucie. Wiesia Grochowska |